بنچمارک کارت گرافیک
نوشته شده توسط : مهدیه

تمام کاربران از سیستم کامپیوتر انتظار دارند که تصاویر با کیفیت و واضحی را نمایش دهد. به همین دلیل خیلی از اوقات دنبال روش‌هایی برای تست کردن یا بنچمارک کارت گرافیک هستند. در این مطلب قصد داریم شما را با بهترین شیوه ارزیابی عملکرد کارت گرافیک در ویندوز 10 آشنا کنیم.

بنچمارک کارت گرافیک چیست؟

بنچمارک به تستی گفته می‌شود که عملکرد کلی سیستم یا یکی از اجزای آن را بررسی می‌کند و به مشخص شدن ظرفیت‌های آن کمک می‌کند. برای بنچمارک کارت گرافیک از یک صحنهٔ پرحجم یا از یک بازی ویدئویی با صحنهٔ سنگین استفاده می‌شود.

اگر قصد داشته باشید لپ تاپ استوک گیمینگ بخرید، حتما باید با این تست آشنا باشید. خرید لپ تاپ استوک یکی از کارهایی است که باید دقت زیادی در آن داشته باشید در غیر این صورت ممکن است در آینده به مشکلاتی برخورد کنید که در هنگام خرید از آن‌ها مطلع نبودید. اگر کارت گرافیک خود را در زمان خرید تست کنید، خیالتات آسوده خواهد بود. در غیر این صورت هم می توانید از یک فروشگاه معتبر لپ تاپ استوک خریداری کنید تا از سلامت آن مطمئن باشید. جهت خرید لپ تاپ استوک از فروشگاه معتبر مدیران شاپ اینجا کلیک کنید.

خرید کارت گرافیک در مشهد باید با توجه به ویژگی‌ها و انتظارات کاربری انجام شود. یعنی اگر می‌خواهید از سیستم کامپیوتر خانگی برای کارهای معمول مانند وب گردی، تماشای ویدئو و تصویر یا ذخیره فایل استفاده کنید، یک کارت گرافیک معمولی کفایت می‌کند. اما در مواردی که از سیستم برای گیم یا ماینینگ یا تدوین فیلم استفاده می‌کنید، بهتر است از کارت گرافیک اختصاصی استفاده کنید.

معیارهای انتخاب کارت گرافیک مناسب با بنچمارک آن

معیارهای انتخاب کارت گرافیک مناسب با بنچمارک آن

کارت گرافیک یا GPU در کنار پردازنده (CPU) و رم (RAM) قطعات اصلی یک سیستم را تشکیل می‌دهند که بر بازدهی و راندمان آن تأثیر زیادی دارد. کارت گرافیک مطلوب باید دارای ویژگی‌های زیر باشد.

  • نرخ فریم مناسب کارت گرافیک در بازی‌ها
  • فرکانس کاری و فرکانس بوست کارت گرافیک
  • مقدار حافظه کارت گرافیک و نوع آن
  • میزان توان مصرفی کارت گرافیک

برنامهٔ بنچمارک کارت گرافیک با چه ویندوزهایی هماهنگی دارد؟

اگر نگران این هستید که برنامهٔ مورد استفاده با ویندوز هماهنگ باشد و مشکلی پیش نیاد باید به شما اطلاع بدهیم که تست کارت گرافیک در ویندوز 7 با ویندوز 10 یا سایر ویندوزهای در دسترس فرقی ندارد.

چه زمانی از بنچمارک کارت گرافیک استفاده کنیم؟

برای اندازه گیری و امتیازبندی قدرت کارت گرافیک در مواقع زیر می‌توان آن را تست کرد.

  • وقتی که می‌خواهید یک سیستم کامپیوتر جدید بخرید
  • وقتی قصد دارید کارت گرافیک سیستم کامپیوتر را ارتقا بدهید.
  • هنگامی که قصد دارید فضای ذخیره سازی را عوض کنید

به همین دلیل برای افرادی که می‌پرسند آیا کارت گرافیک سوخته تعمیر می‌شود یا چگونه از سوختن کارت گرافیک جلوگیری کنیم؟ یک پاسخ ساده و سر راست وجود دارد و آن این است که از تست کارت گرافیک استفاده کنند تا هیچ مشکلی برای آن‌ها پیش نیاید و بتوانند از گرافیک خوبی استفاده کنند.

نتایج بنچمارک چیست؟

ساده‌ترین راه برای مشخص شدن نتیجهٔ بنچمارک کارت گرافیک این است که هنگام اجرای صحنهٔ سنگین یا محیط سه بعدی با چشم به افت فریم و مشکلات گرافیکی توجه کنید و مشکلات تصویر را بررسی کنید. درصورتی‌که بنچمارک به خوبی اجرا نشود می‌توانید مطمئن شوید که کارت گرافیک مشکل خاصی دارد و نمی‌تواند به خوبی عمل کند.

پس بالای صفحه سمت راست را نگاه کنید و با توجه به مقدار FPS یا فریم بر ثانیه متوجه عملکرد کارت گرافیک شوید. حداقل میزان FPS باید روی 30 باشد تا بتوانید سرعت مناسبی از بازی در اختیار داشته باشید. هر چقدر این عدد بالاتر باشد و به 60 نزدیک‌تر باشد سرعت بازی بهتر خواهد بود.

تست کارت گرافیک در ویندوز 10 به جز FPS اطلاعات دیگری نظیر مدل و حافظهٔ کارت گرافیک یا دما را هم در اختیار کاربر قرار می‌دهد. بعد از ضبط شدن دمای کارت گرافیک لازم است حتماً آن را چک کنید زیرا اگر سیستم بیش از حد داغ شود، شاهد بی‌ثباتی و کاهش عملکرد سیستم خواهید بود.

درصورتی‌که قصد دارید یک قطعهٔ سخت افزاری کامیپیوتر یا مواد اولیه و قطعات الکترونیکی یا دستگاه صنعتی خریداری کنید، می‌توانید سفارشات خود را در مجموعهٔ مدیران شاپ ثبت کنید. این مجموعه با مدیریت براداران قره باغی اداره می‌شود و سفارشات را در کوتاه‌ترین زمان و با مناسب‌ترین قیمت به دست شما می‌رساند

ضبط نتایج بنچمارک کارت گرافیک چگونه است؟

به منظور ضبط کردن نتایج بنچمارک باید در قسمت بالای صفحه و سمت چپ کلیک کنید یا اینکه کلید F9 را فشار دهید، تست‌های مورد نیاز به صورت خودکار انجام می‌شود و یک صفحهٔ جدید که حاوی اطلاعات و نتایج است برای شما نمایش داده می‌شود.

این نتایج شامل حداقل، میانگین، حداکثر فریم و امتیاز کارت گرافیک است. بالا بودن امتیاز به معنای عملکرد بهتر کارت گرافیک است. با اینکه هیچ راه سریعی برای مقایسه امتیاز بنچمارک کارت گرافیک با کارت‌های دیگر وجود ندارد، اما می‌توانید از نتایج سایت‌ها استفاده کنید.

خدمات تعمیر کارت گرافیک باید زیر نظر تکنسین‌های حرفه‌ای که با اجزای کارت گرافیک آشنایی دارند انجام شود. زیرا کوچکترین خطا در تعمیر می‌تواند منجر به خراب شدن کارت گرافیک شود.

چگونگی بهبود نتایج بنچمارک

چگونگی بهبود نتایج بنچمارک

درصورتی‌که نتایج بنچمارک کارت گرافیک مورد رضایت شما نبود، می‌توانید با استفاده از روش‌های زیر نتایج را بهبود دهید.

  • جدیدترین درایور کارت گرافیک را نصب کنید. برای این کار به وب سایت سازنده کارت گرافیک مراجعه کنید. بعد از ری استارت کردن سیستم، کمی صبر کنید و مجدد برنامه‌ها را راه اندازی و اجرا کنید.
  • کیس را باز کنید و گرد و غبار روی کارت گرافیک را تمیز کنید تا تهویه به خوبی انجام شود. زیرا یکی از عواملی که باعث می‌شود کارت گرافیک به خوبی کار نکند و دمای آن بالا برود، عدم تهویهٔ مناسب است، پس غبار زدایی تا حد زیادی می‌تواند مشکل را حل کند.

انتخاب برنامه بنچمارت کارت گرافیک

برای انتخاب بنچمارک مناسب برای کارت گرافیک انتخاب‌های زیادی وجود دارد و شما می‌توانید از بین نرم افزارهای مختلف انتخاب کنید. دقت داشته باشید که نرم افزارهای بنچمارک کارت گرافیک رایگان نیستند و برای استفاده از برخی از آن‌ها باید هزینه پرداخت کنید.

برنامه‌های معروف بنچمارک کارت گرافیک شامل موارد زیر است:

  • MSI Afterburner
  • Speccy
  • 3DMark Basic Edition
  • Catzilla
  • GFXBench
  • UserBenchmark
  • Unigine 2
  • MSI Kombustor

جمع بندی

ارزیابی عملکرد کارت گرافیک به کاربران کمک می‌کند تا به صورت بهینه از سیستم کامپیوتر استفاده کنند و تصاویر با کیفیتی را در اختیار داشته باشند. قدرت پردازش کارت گرافیک را می‌توان با استفاده از نرم افزارهای مختلف بررسی کرد و با استفاده از نتایجی که نمایش داده می‌شود عملکرد سیستم را بهبود بخشید. در این مطلب شیوهٔ انجام تست کارت گرافیک در ویندوز 10 را معرفی کردیم و به بررسی جزئیات آن پرداختیم.





:: بازدید از این مطلب : 218
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 12 مهر 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: